Az innováció folyamatos szerepe a világításban
Steve Warren, az Avolites világítástechnikai vállalat vezetője és részvényese cikkek sorozatát kívánja útjára indítani, amelyek vezető iparági adatokkal szolgálnak és mesél az ipar jelenlegi helyzetéről, alaposan szemügyre véve az innovációt - honnan jött és merre tart.
A világítás és a világítástervezés terén az innováció egyik nagyszerű tulajdonsága, hogy könnyen nyomon követhető. Bármi is történik a technológiával, bármi is történik a szoftverekkel vagy a hardverekkel, az eredmények a szemed előtt vannak. A ma létrehozott műsorok különböznek az egy évtizeddel ezelőttiektől és méginkább a 2000-es évektől. Akkor azt hittük, hogy épp az élvonalban vagyunk, dolgozunk.
Kiderült, hogy mégsem.
"Az első LED PAR-unk 2002-ben jelent meg és a társaság összes főnöke azt mondta: Ó, ez csak egy diszkós hatás, múló divat lesz ez a LED-üzlet." - meséli Chris Ewington az i-Pixelnél. "Most pedig szét kell nézni: minden a LED-ről szól!"
A közelmúltban a világítás terén elért újítások bármelyikének szemszögéből a LED-del kell indulnia, amely az első lépések óta mérhetetlenül megváltoztatta az ipart. Ez nem csak technikai innováció; a kereslet és kínálat törvényei beváltották varázsukat: a LED-ek drámai árese és az általuk okozott nagyfelbontású videoképernyők demokratizálták a technológiát, számos produkció számára elérhetővé tették azt. A LED-es elemek széles skálájának, pl. blokkoknak, íveknek, rugalmas képernyőknek és átlátszó kijelzőknek a fejlesztése hatalmas lehetőségeket teremtett a díszlettervezők számára, hogy ezeket beépítsék a teljes vizuális képbe.
A világítás és a világítástervezés terén az innováció egyik nagyszerű tulajdonsága, hogy könnyen nyomon követhető. Bármi is történik a technológiával, bármi is történik a szoftverekkel vagy a hardverekkel, az eredmények a szemed előtt vannak. A ma létrehozott műsorok különböznek az egy évtizeddel ezelőttiektől és méginkább a 2000-es évektől. Akkor azt hittük, hogy épp az élvonalban vagyunk, dolgozunk.
Kiderült, hogy mégsem.
"Az első LED PAR-unk 2002-ben jelent meg és a társaság összes főnöke azt mondta: Ó, ez csak egy diszkós hatás, múló divat lesz ez a LED-üzlet." - meséli Chris Ewington az i-Pixelnél. "Most pedig szét kell nézni: minden a LED-ről szól!"
A közelmúltban a világítás terén elért újítások bármelyikének szemszögéből a LED-del kell indulnia, amely az első lépések óta mérhetetlenül megváltoztatta az ipart. Ez nem csak technikai innováció; a kereslet és kínálat törvényei beváltották varázsukat: a LED-ek drámai árese és az általuk okozott nagyfelbontású videoképernyők demokratizálták a technológiát, számos produkció számára elérhetővé tették azt. A LED-es elemek széles skálájának, pl. blokkoknak, íveknek, rugalmas képernyőknek és átlátszó kijelzőknek a fejlesztése hatalmas lehetőségeket teremtett a díszlettervezők számára, hogy ezeket beépítsék a teljes vizuális képbe.
Ezzel párhuzamosan az ipar minden szektorában jelentősen megnőtt a mozgó-lámpák elérhetősége különböző árakon. Automatizált világítást találunk a nagy magánlakásokban, normál költségvetéssel az esküvőkön, bevásárlóközpontokban vagy akár tekepályákon. Ez rengeteg új szektort szült a látványtervezők és az események megalkotóinak számára.
Figyelembe véve ennek logikus folytatásaként azt várnám, hogy az évtized végére szerény kis lakásomban képes leszek egy iPhone alkalmazással a lámpákat színezni, fókuszálni vagy élesíteni a fénycsóvákat.
"A többi élőzésre használt hardver méretének és energiafogyasztásának folyamatos csökkenése továbbra is a kreativitás jövőjét fogja vezérelni a színpadon." - mondta Dave Green a Realtime Environment Systems munkatársa. "A költségek és az alaki tényezők az innovációk fő mozgatórugói."
"A színkeverés intenzitásának képessége mind gyártási, mind építészeti szempontból teljesen gamechanger volt." - fűzi hozzá Wayne Howell az Artistic License dolgozója. "A másik dolog a hálózat-vezérlési szabványok fejlődése és annak fejlettebb módjai a közös kommunikáció érdekében. Rakjuk össze ezt a két dolgot és máris láthatjuk a konvergenciát a produkciós világítás és az épületvilágítás között."
Nehéz ezzel vitatkozni. Az "építés" értékes terület volt az olyan vállalatok számára, mint az Artistic Licence, és minden iparág egyik fő irányelve az, amikor új területekre belépve gondoskodik arról, hogy a berendezések mindig kommunikáljanak egymással. Régi vicc az, hogy a szabványok nagyok és mindenkinek rendelkeznie kell eggyel. De úgy tűnik, hogy a koleszcencia kicsi, így lehetővé teszi a maximális kreativitást a tervezés és az üzemeltetés között.
A nagyfelbontású NDI adatfolyamok kifejlesztése lehetővé tette, hogy olyan cégek, mint mi és a Martin, élő videofelvételt használhassunk adatbevitelként az automatizált és színváltó készülékek vezérléséhez. Ezen túlmenően egyre szélesebb körű elfogadottságot és elérhetőséget tapasztaltunk az Art-NET és a sACN olcsó csomópontjainál, amelyek jóval nagyobb készülékszámot tettek lehetővé a világítási rendszerben.
"A videó és a világítás integrációja fontos, ha innovációról beszélünk, de véleményem szerint ez a terület most érlelődik." - mondja Green.
Az érlelődés, amikor ilyen területről van szó, szintén jó dolog. A megbízható és robosztus szabványok létfontosságúak az egyre összekapcsoltabb korszak előrehaladásához - az egyik nyílvánvaló dolog az, hogy az innováció üteme nem lassul. Érdemes azon spekulálni, hogy vajon mi hajtja? Mint más iparágakban, az innováció kedvéért néha látható maga az innováció, a legújabb fejlődések látványos közzététele.
"A kezdeti ötletnek kreatívnak kell lennie." - folytatja Tim Routledge - "Nem játszik az, hogy valahol láttam egy kész dolgot és máris szeretném használni. Ez egy projekt kreatív iránya szempontjából indokoltnak kell lennie. Félreértés ne essék, szeretem a technológiát, de csak a technológia kedvéért nem látom szükségét magának a technológiának és nem vagyok biztos abban, hogy ezt a gyártók meg is értik. Több kell a felelősségteljes tervezés felé történő elmozduláshoz, szemben a már meglévő dolgok frissítésével."
A kész dolgok kedvéért mi sem áldoztunk, elkerültük ezt az Avolites-nál. Az ipar első sorban a kreativitással és a művészetiséggel foglalkozik és ezt a szempontot nagyon is támogatjuk. Ugyanakkor azt is érzem, hogy a kreatív igény és a technikai innováció egy szimbiotikus kapcsolat első példája, és az egyik valós időben táplálja és formálja a másikat.
Néha a termékek áttörő sikert érnek el. Sok látványtervezővel beszélgetve figyelemre méltó, hogy mennyien használják rendszeresen a valós idejű világítási vizualizációt, hogy több programozási időt spóroljanak meg. Érdekes megjegyezni azt is, hogy mennyien használják a Capture-t tartalmazó belépő szintű T1 és T2 termékeinket. Ez azt mutatja, hogy a tervezők minden szinten át akarják venni az irányítást a személyes ellenőrzési környezetük felett.
Figyelembe véve ennek logikus folytatásaként azt várnám, hogy az évtized végére szerény kis lakásomban képes leszek egy iPhone alkalmazással a lámpákat színezni, fókuszálni vagy élesíteni a fénycsóvákat.
"A többi élőzésre használt hardver méretének és energiafogyasztásának folyamatos csökkenése továbbra is a kreativitás jövőjét fogja vezérelni a színpadon." - mondta Dave Green a Realtime Environment Systems munkatársa. "A költségek és az alaki tényezők az innovációk fő mozgatórugói."
"A színkeverés intenzitásának képessége mind gyártási, mind építészeti szempontból teljesen gamechanger volt." - fűzi hozzá Wayne Howell az Artistic License dolgozója. "A másik dolog a hálózat-vezérlési szabványok fejlődése és annak fejlettebb módjai a közös kommunikáció érdekében. Rakjuk össze ezt a két dolgot és máris láthatjuk a konvergenciát a produkciós világítás és az épületvilágítás között."
Nehéz ezzel vitatkozni. Az "építés" értékes terület volt az olyan vállalatok számára, mint az Artistic Licence, és minden iparág egyik fő irányelve az, amikor új területekre belépve gondoskodik arról, hogy a berendezések mindig kommunikáljanak egymással. Régi vicc az, hogy a szabványok nagyok és mindenkinek rendelkeznie kell eggyel. De úgy tűnik, hogy a koleszcencia kicsi, így lehetővé teszi a maximális kreativitást a tervezés és az üzemeltetés között.
A nagyfelbontású NDI adatfolyamok kifejlesztése lehetővé tette, hogy olyan cégek, mint mi és a Martin, élő videofelvételt használhassunk adatbevitelként az automatizált és színváltó készülékek vezérléséhez. Ezen túlmenően egyre szélesebb körű elfogadottságot és elérhetőséget tapasztaltunk az Art-NET és a sACN olcsó csomópontjainál, amelyek jóval nagyobb készülékszámot tettek lehetővé a világítási rendszerben.
"A videó és a világítás integrációja fontos, ha innovációról beszélünk, de véleményem szerint ez a terület most érlelődik." - mondja Green.
Az érlelődés, amikor ilyen területről van szó, szintén jó dolog. A megbízható és robosztus szabványok létfontosságúak az egyre összekapcsoltabb korszak előrehaladásához - az egyik nyílvánvaló dolog az, hogy az innováció üteme nem lassul. Érdemes azon spekulálni, hogy vajon mi hajtja? Mint más iparágakban, az innováció kedvéért néha látható maga az innováció, a legújabb fejlődések látványos közzététele.
"A kezdeti ötletnek kreatívnak kell lennie." - folytatja Tim Routledge - "Nem játszik az, hogy valahol láttam egy kész dolgot és máris szeretném használni. Ez egy projekt kreatív iránya szempontjából indokoltnak kell lennie. Félreértés ne essék, szeretem a technológiát, de csak a technológia kedvéért nem látom szükségét magának a technológiának és nem vagyok biztos abban, hogy ezt a gyártók meg is értik. Több kell a felelősségteljes tervezés felé történő elmozduláshoz, szemben a már meglévő dolgok frissítésével."
A kész dolgok kedvéért mi sem áldoztunk, elkerültük ezt az Avolites-nál. Az ipar első sorban a kreativitással és a művészetiséggel foglalkozik és ezt a szempontot nagyon is támogatjuk. Ugyanakkor azt is érzem, hogy a kreatív igény és a technikai innováció egy szimbiotikus kapcsolat első példája, és az egyik valós időben táplálja és formálja a másikat.
Néha a termékek áttörő sikert érnek el. Sok látványtervezővel beszélgetve figyelemre méltó, hogy mennyien használják rendszeresen a valós idejű világítási vizualizációt, hogy több programozási időt spóroljanak meg. Érdekes megjegyezni azt is, hogy mennyien használják a Capture-t tartalmazó belépő szintű T1 és T2 termékeinket. Ez azt mutatja, hogy a tervezők minden szinten át akarják venni az irányítást a személyes ellenőrzési környezetük felett.
Az innnováció azonban nehezen tudott nyerni. Ahogy a Backstage Academy munkatársa, Rachel Nicholson mondja: "Szarkaipar vagyunk és a legjobb technológiákat választjuk a nagyobb iparágakból. Nézünk valamit, azt gondoljuk, hogy fényes és el akarjuk lopni. De másrészt valóban konzervatívak lehetünk - szektorunk különböző pontjain továbbra is a DMX-et és a MIDI-t használjuk! Látszik, hogy miután megértettünk valamit, nem szeretjük elengedni."
Ez egy jó dolog és ugyanúgy függ a méretünktől, mint bármi más. Ahogy Ewington kijelentette: "Bár ma egyértelműen több milliárd dolláros iparág vagyunk, még mindig kicsik vagyunk." De talán ennél többről van szó - sok szempontból a piaci szektor mérete és volumene korlátoz bennünket. Jelentősen korlátozott bennünket az is, hogy nem tudtunk magas szintű formális képzést adni a közösségünknek és a felhasználóinknak. Sokkal több funkciót érhetnek el, ha a felhasználóinkat felkészítjük erre és egy részletekbe menő oktatást biztosítunk nekik.
Ezt feldobtam, mivel úgy érzem, hogy a felhasználók most hihetetlenül jól teljesítenek az online oktatásban és fel tudnak készülni a saját show-jukra. 1993-ban kezdtem el hivatalosan konzolos tréningeket tartani és nagyon nagy öröm látni a hallgatókat, mit is tanulnak 2020-ban!
Érdemes rámutatni arra is, hogy az innováció teherrel is jár és ez a teher részben az a tudás, amely a technológia előremozdításához szükséges. Nick Jevons, a világításért felelős igazgató fogalmaz: "A világítás és a videointegráció megérett, de ezzel együtt megnőtt a követelmény is, hogy mindkét szektornak érthető legyen a technika."
Erre a sorozat következő cikkében fogunk kitérni, mely az iparban lévő változó szerepeket vizsgálja.
Először itt is érdemes megemlíteni egy másik korlátozást, maely talán örvendetesebb: a fenntarthatóság. Ennek fontosságát mindazon emberek hangoztatják, akikkel csak beszéltünk e cikksorozat kapcsán. Exponenciálisan fontosabbá válik, mikor a világ kilábal a jelenlegi válságból és ismét rá tud tekinteni néhány hosszabb távú problémára, maelyekkel szembe kell néznie. A termékeket hosszabb csereciklusokkal, alacsonyabb energiaigénnyel és kevesebb kezdeti gyártási hatással kell létrehoznunk.
Ami azt illeti, Tim Routledge-nek van egy meglátása a jövőbeni újításokról: "Világítástervezőként meg kell szüntetnünk a munkánk adatkezelési részét, mivel rengeteg kreatív időt lop el." A gyártók, köztük mi is, tudomásul vettük.
Magam, a fantasztikus Texas Instruments DLP chipjének kifejlesztése óta egy dologra vártam és számítottam... mikor lesz minden mozgófejes lámpa - még a kicsi és olcsó is - nagy fényerejű és nagyfelbontású projektor? Vetíteni szeretném a lakásomban a mennyezetemet, az üzletemet, edzőtermemet, jógastúdiómat vagy akár a piramisokat és egyáltalán, mindent, amit csak lehet. Még nincs meg a technológiánk, de amikor csodálkozva nézem a fénysugarakat, a szűrőket, a prizmákat és egyéb fényre gyakorolt fizikai dolgokat, mellé pedig figyelembe veszem más területek fejlődésének az ütemét, biztos vagyok benne, hogy hamarosan elkészülünk.
Őszintén szólva? Alig várom!
Steve Warren
Ez egy jó dolog és ugyanúgy függ a méretünktől, mint bármi más. Ahogy Ewington kijelentette: "Bár ma egyértelműen több milliárd dolláros iparág vagyunk, még mindig kicsik vagyunk." De talán ennél többről van szó - sok szempontból a piaci szektor mérete és volumene korlátoz bennünket. Jelentősen korlátozott bennünket az is, hogy nem tudtunk magas szintű formális képzést adni a közösségünknek és a felhasználóinknak. Sokkal több funkciót érhetnek el, ha a felhasználóinkat felkészítjük erre és egy részletekbe menő oktatást biztosítunk nekik.
Ezt feldobtam, mivel úgy érzem, hogy a felhasználók most hihetetlenül jól teljesítenek az online oktatásban és fel tudnak készülni a saját show-jukra. 1993-ban kezdtem el hivatalosan konzolos tréningeket tartani és nagyon nagy öröm látni a hallgatókat, mit is tanulnak 2020-ban!
Érdemes rámutatni arra is, hogy az innováció teherrel is jár és ez a teher részben az a tudás, amely a technológia előremozdításához szükséges. Nick Jevons, a világításért felelős igazgató fogalmaz: "A világítás és a videointegráció megérett, de ezzel együtt megnőtt a követelmény is, hogy mindkét szektornak érthető legyen a technika."
Erre a sorozat következő cikkében fogunk kitérni, mely az iparban lévő változó szerepeket vizsgálja.
Először itt is érdemes megemlíteni egy másik korlátozást, maely talán örvendetesebb: a fenntarthatóság. Ennek fontosságát mindazon emberek hangoztatják, akikkel csak beszéltünk e cikksorozat kapcsán. Exponenciálisan fontosabbá válik, mikor a világ kilábal a jelenlegi válságból és ismét rá tud tekinteni néhány hosszabb távú problémára, maelyekkel szembe kell néznie. A termékeket hosszabb csereciklusokkal, alacsonyabb energiaigénnyel és kevesebb kezdeti gyártási hatással kell létrehoznunk.
Ami azt illeti, Tim Routledge-nek van egy meglátása a jövőbeni újításokról: "Világítástervezőként meg kell szüntetnünk a munkánk adatkezelési részét, mivel rengeteg kreatív időt lop el." A gyártók, köztük mi is, tudomásul vettük.
Magam, a fantasztikus Texas Instruments DLP chipjének kifejlesztése óta egy dologra vártam és számítottam... mikor lesz minden mozgófejes lámpa - még a kicsi és olcsó is - nagy fényerejű és nagyfelbontású projektor? Vetíteni szeretném a lakásomban a mennyezetemet, az üzletemet, edzőtermemet, jógastúdiómat vagy akár a piramisokat és egyáltalán, mindent, amit csak lehet. Még nincs meg a technológiánk, de amikor csodálkozva nézem a fénysugarakat, a szűrőket, a prizmákat és egyéb fényre gyakorolt fizikai dolgokat, mellé pedig figyelembe veszem más területek fejlődésének az ütemét, biztos vagyok benne, hogy hamarosan elkészülünk.
Őszintén szólva? Alig várom!
Steve Warren